Siedmiolatek, 250 000 kilometrów przebiegu i drugi
właściciel. Przy mało awaryjnej marce i atrakcyjnej cenie auto znajdzie nowego
właściciela, który w pierwszej kolejności powinien udać się do serwisu i
sprawdzić kondycję silnika oraz innych ważnych dla bezpieczeństwa elementów
samochodu. Wjeżdżamy do warsztatu, gdzie na dzień dobry mogą jednak pojawić się
problemy. Pytań o właściwe utrzymanie samochodu z drugiej ręki jest wiele.
Dlatego poniżej koncentrujemy się tylko na tych, które dotyczą silnika i jego
odpowiedniego smarowania.
Czy olej syntetyczny będzie dobry dla starszego samochodu?
Przy wyborze oleju powinniśmy się kierować przede wszystkim zaleceniami
producenta auta i stosować oleje silnikowe renomowanych marek. Jeden z
olejowych mitów mówi, że oleje syntetyczne nie mogą być używane w starszych
autach. Według badania Mobil 1, tak twierdzi co piąty polski kierowca. To
błędne przekonanie funkcjonuje, pomimo że od ponad trzydziestu lat silniki
samochodów zalewane są olejami syntetycznymi. Czy więc olej syntetyczny jest
dobry dla starszego pojazdu? Okazuje się, że tak. Bill Maxwell, człowiek
legenda i współtwórca pierwszego oleju syntetycznego Mobil 1, w takich
sytuacjach odwołuje się do przykładów zza oceanu: Mój znajomy zalewa
silnik swojego Chevroleta z 1955 roku olejem Mobil 1. Wiem, że wielu osobom
trudno w to uwierzyć, ale nasze oleje syntetyczne naprawdę z powodzeniem mogą
być używane w starszych pojazdach”.
Co zrobić, jeżeli nie wiem, jaki olej używał poprzedni właściciel
pojazdu?
W tej sytuacji lepiej być ostrożnym i użyć syntetycznego oleju. Jeżeli
poprzedni właściciel zalewał silnik olejem syntetycznym, nie pogorszymy jego
efektywności. Natomiast jeżeli do wcześniej używanego oleju konwencjonalnego
dolejemy produkt syntetyczny, efektywność produktu konwencjonalnego ma szansę
wzrosnąć.
Czy nie muszę obawiać się, że po użyciu syntetyka w starszym samochodzie
dojdzie do rozszczelnienia silnika oraz czy zmieniony kolor oleju kwalifikuje
go do wymiany?
To mit, że oleje syntetyczne powodują rozszczelnienie starych silników. Powodem
wycieków jest często zły stan uszczelek i podkładek. Nieprawdą jest też, że
olej który w trakcie eksploatacji zmienił oryginalną barwę, stracił swoje
właściwości smarne i nadaje się do wymiany. Szybkie, szczególnie w silnikach
wysokoprężnych, zmiany koloru oleju silnikowego w początkowej fazie
eksploatacji są naturalne i mają niewielki związek z jego skutecznością działania.
Poprzedni właściciel jeździł na oleju semisyntetycznym Mobil Super 2000. Czy
mogę wykonywać dolewki syntetykiem?
W przypadku Mobil 1 na pewno tak - szczególnie warto przy najbliższej wymianie
zdecydować się na ten właśnie olej syntetyczny (patrz komentarz do pierwszego
pytania). W sytuacji odwrotnej, dolewki oleju semisyntetycznego do syntetyka
wymagają uwzględnienia, że właściwości oleju syntetycznego mogą zostać
ograniczone .
Kupiłem auto na LPG. Znajomi doradzają mi stosowanie specjalnych olejów
silnikowych. Czy mają rację?
To absolutnie nieprawda. Samochody zasilane LPG jako drugim paliwem nie
potrzebują specjalnych olejów silnikowych. Potwierdza to ExxonMobil, wiodący na
świecie producent środków smarnych, który nie produkuje olejów specjalnie do
smarowania silników zasilanych LPG jako drugim paliwem. Nie ma też specjalnych
specyfikacji dla takiego paliwa. Pojazdy zasilane dwupaliwowo z LPG wymagają
bardzo dobrego oleju do smarowania w okresie rozruchu gdy zużycie silnika jest
największe. Z tym zadaniem doskonale radzą sobie przede wszystkim oleje
syntetyczne. Modele aut z instalacją LPG powinny być smarowane olejami o tych
samych specyfikacjach i charakterystyce fizykochemicznej jak bez tej
instalacji. Przykładem jest Renault Twingo I. Tu dobrym wyborem będzie
zastosowanie w pełni syntetycznego oleju Mobil 1 New Life 0W-40 zarówno w
silnikach wyłącznie benzynowych jak i z instalacją LPG.
Nie wiem kiedy w samochodzie ostatni raz został
wymieniony olej silnikowy.
Kierowca, który sprzedaje swoje auto nie będzie już chciał wydać pieniędzy na
wymianę oleju, a na dodatek zrobi wszystko, by zmniejszyć wszystkie mankamenty
pojazdu i utrzymać jak najwyższą cenę. Dlatego bezpośrednio po zakupie auta
warto odwiedzić dobry warsztat samochodowy i zlecić między innymi wymianę
oleju. Nowoczesne oleje charakteryzują się doskonałą ochroną silnika nawet przy
wydłużonych okresach pomiędzy wymianami, dając kierowcy duży margines
bezpieczeństwa. Jednak możliwość wydłużenia okresów serwisowych, wbrew
zaleceniom producenta pojazdu, jest ryzykowna.
Oleje syntetyczne są najdroższe. Czy warto stosować je na przykład w
dwunastoletnich samochodach o dużym przebiegu?
To prawda, że syntetyki są droższe w porównaniu do olejów mineralnych i
semisyntetycznych. Jednak w dłuższej perspektywie ich zakup przynosi
zdecydowanie więcej korzyści. Jest to związane z własnościami smarnymi
syntetyków.
Jeżeli wcześniej nie założyłeś konta w naszym sklepie, zostaniesz poproszony o podanie swoich danych i adresu dostawy.
Załóż nowe kontoZaloguj się aby uzyskać dostęp do panelu klienta.
Na Twój adres zostanie wysłany e-mail, który pozwala na automatyczne zalogowanie się. Zmiana hasła będzie możliwa po zalogowaniu na stronie edycji Twoich danych.